Kleuters die Engels leren

Wat kunnen onze hersenen toch veel. Eerst zijn we baby en hulpeloos en dan groeien we uit tot volwassenen die over het algemeen voor hun zelf kunnen zorgen.
Het briljante is dat we worden geboren met een lichaam die alle mogelijkheden al heeft. Het systeem is al gemaakt, het enige wat wij nog moeten doen is ervaringen op doen die zorgen voor verbindingen. Je wordt geboren met enkele weggetjes in je hersenen. Deze zijn voornamelijk op reflexen gebaseerd. Uiteindelijk heb je een zeer complex snelweg netwerk in je hoofd met vele snelle verbindingen.

Nu weten we dat als we jong zijn we deze verbindingen zo makkelijk leggen. Dit is de reden waarom er op veel basisscholen al aan kleuters Engels word aan geleerd. Het idee is jong geleerd is oud gedaan. Alleen word er daarmee veel minder ruimte gecreëerd voor bewegen. En wil nou net bewegen voor kinderen zo belangrijk zijn. Zoveel belangrijker dan het leren van Engels, maar waarom is dat dan zo.

Je word geboren met een linker en rechter hersenhelft die nog niet samenwerken. Dit maakt dat je ogen bijvoorbeeld nog niet tot één beeld komen. Of je oren nog niet samenwerken om taal zo efficiënt mogelijk te verwerken.
Kinderen maken tot 7 a 8 jaar een ontwikkeling door die hun hersenen en zenuwstelsel optimaal laten ontwikkelen. Dan rond de leeftijd van 7 a 8 heb je de lateraliteit bereikt. Dit betekend dat je hersenhelften optimaal samenwerken. Je ogen, oren en alle lichaamsdelen zijn instaat om bestuurt en bewust samen te werken. En dat heb je nodig voor zoveel vaardigheden. Denk aan zwemmen, lezen, schrijven en rekenen.
Ik ga je vragen dat van mij aan te nemen. Om het waarom daarachter uit te leggen zou ik te diep in moeten gaan op hoe de hersenen werken.

Dus nu leren onze kinderen Engels, maar raken ze niet gelateraliseerd. Dan verbazen we ons dat al jaren het reken en taal niveau van de kinderen lager is dan we willen.
De oplossing is zo simpel. Tot 7 jaar gaan we bewegen met onze kleuters. Dan kijken we wanneer ze de lateraliteit bereikt hebben, dan kunnen ze door met leren lezen en schrijven en rekenen. Het zou je verbazen hoe snel ze het dan oppikken. Dit betekend niet dat je alle letters en cijfers moet weghalen uit de omgeving, maar je focus moet liggen op bewegen en samenwerken.

Ik wil alle kleuter juffen en meesters nu al aanmoedigen te gaan bewegen. Wil je de dieren in het Engels leren aan kinderen. Noem een dier en laat de kinderen rond lopen en dat dier imiteren.
Plak op het schoolplein allerlei dieren op. Bv elk dier wat je wilt leren aan de kinderen. Noem jij een dier en laat dan de kinderen naar de dichtstbijzijnde poster springen met twee voeten tegelijk, rennend of glijdend als een slang.
Besteed extra aandacht aan kinderen die niet met twee lichaamsdelen tegelijk kunnen bewegen en stuur ze door naar een therapeut die verstand heeft van de motoriek van kinderen.
Je zult daarmee het verschil maken in het leven van het kind.

Inmiddels is bewezen dat onze hersenen plastisch zijn. Wat betekent dat je op elke leeftijd nog kan leren als er geen medische reden is die dit belemmert.
goed gelateraliseerde mensen leren ook makkelijker als ze ouder zijn. Zeker als ze dan ook nog gemotiveerd zijn.

Dit is dus een oproep om terug te gaan naar de basis van ontwikkeling: Bewegen!

Vergelijkbare berichten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *